Race naar Golfer van het Jaar

Algemeen

Op deze plaats wordt de actuele stand voor de Race naar de Golfer van het Jaar voor dames, heren en jeugd weergegeven.

Om de spanning voorafgaand aan de Nieuwjaarsreceptie er nog enigszins in te houden worden er een enkele beperkingen in de transparantie toegepast:

• De wedstrijden die bepalend zijn worden weergegeven zonder het aantal punten die verdiend kunnen worden voor de plaatsen 1 tot en met 3. Voor de jeugd geldt hierbij de plaatsen 1 tot en met 5.
  • De actuele stand van de plaatsen 1 tot en met 5 wordt niet op volgorde van aantal punten weergeven maar op alfabetische volgorde.

Onderstaand het overzicht van de wedstrijden die meetellen in de Race van naar de titel Golfers van het Jaar.

Voor dames en heren:

• Clubkampioenschap Matchplay
  • Clubkampioenschap Strokeplay
  • Groesbeker
  • Robert Jan Derksen Bokaal
  • President’s Trophy 0 – 18
  • Alle Maandbekers 1
  • Golfweekbokaal 0 – 18

De punten worden bij strokeplay gegeven op basis van de bruto uitslag en bij een brutoscore van lager dan 90 slagen. Bij matchplay wordt de eindstand gebruikt.

Bij gelijke eindstand is de uitslag van de Clubkampioenschappen Matchplay doorslaggevend.

Voor jeugd:

• Clubkampioenschap Matchplay (plaats 1 t/m 5 van de ongeschoonde uitslag)
  • Clubkampioenschap Strokeplay (plaats 1 t/m 5 van de ongeschoonde uitslag)
  • Groesbeker (plaats 1 t/m 5 van de ongeschoonde uitslag)
  • Jeugdkampioenschap Strokeplay
  • Jeugdkampioenschap Matchplay
  • Alle Jeugdbekers
  • Alle Maandbekers 1 en 2 (plaats 1 t/m 5 van de ongeschoonde uitslag)

In het jaar dat een lid 19 jaar wordt, is hij/zij uitgesloten voor het klassement jeugdgolfer van het jaar. Een jeugdspeler moet aan minimaal 3 jeugdwedstrijd hebben deelgenomen om in aanmerking te komen voor de titel Jeugdgolfer.

De punten worden bij strokeplay gegeven op basis van de bruto uitslag en bij een score van lager dan 90 slagen. Bij matchplay wordt de eindstand gebruikt.

Bij gelijke eindstand is de uitslag van de  Jeugdkampioenschappen Matchplay doorslaggevend.

Jeugdspelers kunnen bij “seniorenwedstrijden” punten halen voor jeugdgolfer van het jaar op basis van de ongeschoonde bruto uitslag. Dit houdt in dat een jeugdspeler daadwerkelijk geëindigd moet zijn op de plaatsen 1 t/m 5 (bruto uitslag) van deze wedstrijden. Punten voor jeugdgolfer worden dan naargelang deze uitslag gegeven.

Indien een jeugdspeler een (inter)nationaal toernooi onder auspiciën van de NGF wint, krijgt deze jeugdspeler een aantal punten als bonus voor deze prestatie.

Hoe wordt uiteindelijk bepaald wie de gelukkigen zijn in alle categorieën?

Binnen de wedstrijdcommissie en binnen de jeugdcommissie zijn twee leden aangewezen die apart van elkaar door het jaar de verdiende punten bijhouden. Aan het eind van het jaar worden deze beide berekeningen door hen vergeleken en wordt het voorstel aan het bestuur geformuleerd. Deze procedure verzekert de objectiviteit van dit proces. Het bestuur is eindverantwoordelijk in het bepalen van de einduitslagen. Op basis van de voorstellen zal het bestuur besluiten wie daadwerkelijk gehuldigd gaan worden tijdens de Nieuwjaarsreceptie.

Actuele stand genomineerden na Robert-Jan Derksen Bokaal (op alfabetische volgorde):

Dames:

Anja Plasmans