Onze Jeugd

De Golfclub Het Rijk van Nijmegen heeft op dit moment ongeveer 170 jeugdleden.
Je bent jeugdspeler t/m je 21e.

De club streeft een beleid na waarbij de jeugd plezier beleeft aan het golfspel zowel op recreatief, competitief als op topniveau.

In samenwerking met de jeugdcommissie heeft de club een beleidsplan opgesteld waarin alle aspecten van het golfen uitvoerig aan bod komen.

Enkele van de belangrijkste  aspecten zijn:

• Aandacht voor gezond sporten en bewegen.
  • Veel kinderen laten kennismaken met de golfsport d.m.v. clinics en een lesprogramma met golfspel en golftechnieklessen.
  • Goede verhouding jongens – meisjes.
  • De kosten zo redelijk mogelijk houden.
  • Goede onderlinge sfeer bevorderen en aandacht voor samenwerking.
  • Een kwalitatief goed en gedifferentieerd programma van lessen voor de verschillende niveau's, met eventueel aanvullende trainingen en kennismaken met wedstrijden om het geleerde in praktijk te brengen. Het nieuwe lesprogramma wordt aangevuld met periodieke baantrainingen en een periode wedstrijd.
  • Goede begeleiding door Pro’s, jeugdcoaches en ondersteuning van betrokken ouders.
  • Uitdagende en boeiende spel- en trainingsvormen en een jeugdwedstrijd programma dat aansluit op het lesprogramma en baantrainingen.
  • Zowel als recreatieve- en als wedstrijdsport

In samenwerking met de professionals van de Golfschool is recent voor het seizoen 2022 een uitgebreid lessenplan ontwikkeld dat uitgangspunt vormt voor de lessen. Het programma is afgestemd op diverse categorieën spelers, van beginner tot vergevorderde en zelfs topgolfer. Op jaarbasis kunnen jeugdleden gebruik maken van een 20 lesuren programma. Dit wordt in opdracht van de Jeugdcommissie verzorgd door de Golfpro’s van het Rijk van Nijmegen. Aan deze lessen zijn kosten verbonden.

De lessen worden gegeven op vrijdag, en zondag. Er is altijd een Pro bij de les aanwezig en bij een aantal les- of baanprogramma’s en bij de testen zijn soms ook jeugdcoaches aanwezig. Dit om meer persoonlijke aandacht te geven aan de individuen en om het oefenen onder begeleiding voort te zetten. De groepsgrootte is 6-7 maximaal per groep.
De programma’s zijn zó opgesteld dat ook periodiek testen worden afgenomen. Dit om het effect van de lessen en de resultaten van de jeugdspelers te monitoren. Er is ook meer aandacht voor spelen in de baan. Bij de baanlessen wordt ook veel aandacht besteed aan etiquette, tempo in de baan, regelkennis en oefenen. Dit kan zowel door de coaches, en de daarvoor beschikbare ouders en andere (jeugd)spelers van de club worden begeleidt. Na de lessen zijn er mogelijkheden om in de baan onder begeleiding van een bevoegde speler of ouder te oefenen.

De jeugdcommissie heeft naast het uitvoeren van het beleid de taak om activiteiten te organiseren:

• Jeugdwedstrijden
  • Jeugdkampioenschappen
  • Speciale wedstrijden in familieverband, ook in de winter de zogenaamde “wintertrails"
  • Een bezoek aan een “(European) Tour wedstrijd, bijv. het KLM-open.
  • De NGF jeugdcompetitie met speciale competitietrainingen voor de selectiegroepen.
  • In de zomervakantie een tweedaags minikamp op het clubterrein met een bootcamp programma en afsluitend een BBQ.
  • Een festiviteit als jaarafsluiting met een ludiek golf-karakter
  • De golfende jeugd te blijven boeien en de relatie met de club te stimuleren.

Interesse?
Neem contact op met de jeugdcommissie:  jeugdcommissie@golfclubhetrijkvannijmegen.nl