Wat te doen bij een medische calamiteit in de baan?

Geplaatst: 01-11-2023

Wat te doen bij het onwel worden van een lid op de baan is een klein maar belangrijk onderdeel van het Calamiteitenplan van onze Golfbaan.

Onderstaand artikel wil leden op weg helpen om bij een medische calamiteit de hulpverlening in gang te zetten.
Lees het artikel goed door!

Wat te doen bij een medische calamiteit in de baan:

1. Bij nood in de baan bel (of laat bellen) het clubhuis: 024-397 6644, keuze 0
    Vertel zo exact mogelijk waar je bent:
         * in de baan van Golfclub Het Rijk van Nijmegen, Postweg 17, Groesbeek
         * op lus... (bijv. Zuid)
         * op hole... (bijv. 9)
         * waar op de hole: bijv. bij de afslag, rechts op fairway of rond de green
  2. Is er acute hulp nodig, bel 112 (slachtoffer is niet aanspreekbaar, er lijkt geen ademhaling) en vertel zo exact mogelijk waar je bent
  3. Zet de luidsprekerfunctie op je telefoon aan zodat je beide handen vrij hebt
  4. Roep om hulp van andere spelers
  5. Verleen eerste hulp of laat dat doen
  6. Blijf bij het slachtoffer en luister naar de instructies van 112 om eerste hulp te bieden
  7. Reanimatie handelingen, indien nodig, zo snel mogelijk starten
  8. De marshal zal, indien nodig, zo snel mogelijk met een AED komen
  9. De ambulance zal vanuit het clubhuis naar de plaats van bestemming gebracht worden

Toelichting

Als het clubhuis gebeld wordt met keuze 0, dan komt de noodoproep bij de receptie of bij de horeca binnen.
Een medewerker zal direct handelen terwijl de beller nog aan de telefoon is. Dat wil zeggen zo nodig met een andere telefoon 112 bellen en direct een marshal inschakelen om met een AED ter plekke te komen. Ook zal de medewerker een aantal vragen stellen zoals: wat is er gebeurd, waar ben je, is het slachtoffer buiten bewustzijn etc.

Als je de indruk hebt dat iedere seconde telt bel dan eerst 112 en daarna direct het noodnummer van het clubhuis.
Omdat de ambulancechauffeur de weg op de golfbaan niet kent zal deze altijd langs het clubhuis rijden en zal een marshal of een van de andere medewerkers meerijden naar de plaats van bestemming. Bel zo nodig direct opnieuw met 112 om de meldkamer je te laten begeleiden met reanimeren. Twijfel niet om 112 te bellen, dit kun je in noodsituaties beter een keer te vaak dan te weinig doen.

Gebruik alleen bij nood in de baan het telefoonnummer van het clubhuis met keuze 0. Want bij deze keuze laten de medewerkers alles uit hun handen vallen om de hulp te gaan organiseren.

• Zet het noodnummer van de Golfbaan in je mobiel: 024-397 6644 (keuze 0)
  • Het noodnummer staat ook achterop iedere scorekaart!
  • Download de app ‘112.nl’ op je mobiel, via deze app kan de hulpverlener snel je locatie uitpeilen