Vertrouwenscontactpersonen

Geplaatst: 31-10-2023

Wij, de VertrouwensContactPersonen, kunnen het best eens zijn met Rutger Bregman die schreef dat de meeste mensen deugen. Er is echter wel een grote ‘maar’: ook al deugen ze, ze gedragen zich niet altijd prettig.

Er kunnen zich binnen onze vereniging situaties voordoen waarin je geconfronteerd wordt met ongewenst gedrag van spelers, leden, vrijwilligers, pro’s, marshals of leidinggevenden. Te denken valt aan intimidatie, pesten, treiteren, discriminatie, ongepast gedrag of vormen van geweld. Je kunt je onveilig gaan voelen, of bedreigd en na een leuke dag of dagdeel golfen niet blij en tevreden naar huis gaan.

Het komt ook voor dat je niet zelf betrokken wordt bij een vervelende situatie, maar dat je die wel ziet in de baan terwijl je je aan het concentreren bent om die bal binnen zo min mogelijk slagen in de hole te krijgen. Je ziet en hoort mensen in plaats van geconcentreerd spelen, tekeergaan, schelden, schreeuwen, feest vieren in de baan. Andere spelers, vaak op zeer hoge leeftijd, raken de weg kwijt in de baan en hebben hulp nodig om weer terug bij het clubhuis en naar huis te komen.

Voor al deze situaties kun je bij ons terecht: Mieke en Jan. (Je vindt ons, na inloggen, onder Clubinfo op de website.)

Wij zijn onafhankelijk, door het Bestuur van de Golfclub Het Rijk van Nijmegen voor onbepaalde tijd aangesteld, maar we maken geen deel uit van het bestuur.

Wij zijn opgeleid om met mensen in gesprek te gaan naar aanleiding van situaties zoals hiervoor beschreven.

We luisteren, geven advies en (omdat we beschikken over kennis van de sociale kaart) kunnen je, indien nodig, ook verwijzen naar instanties die je verder kunnen helpen. Behalve dat iedereen met ons laagdrempelig contact kan opnemen, zijn wij ook zelf actief in het signaleren van onwenselijke situaties.

De gesprekken die we voeren zijn altijd gericht op een oplossing en strikt vertrouwelijk. Andere leden, leidinggevenden, vrijwilligers en/of Bestuur worden hierin niet gekend.

De Vertrouwenscontactpersonen van Golfclub Het Rijk van Nijmegen zijn:

Mieke de Lorijn                                   Jan Derksen

Mobiel:  06-53421830                                Mobiel: 06-20408714