Nieuwsbrief Herendag

Geplaatst: 14-05-2021

“Remember that your position on the golf course is directly behind the group in front of you, not in front of the group behind you”.

Beste Herendagleden,

Het welkomstbord van de Robinson Golf Club Nobilis in Belek, Turkije, met dank aan Hans Brekelmans, geeft de essentie aan van ons huidige probleem, verlies van aansluiting in de baan. Het resulteert uiteindelijk in verlies van starttijden.

De Herendag was altijd een gemoedelijk voortkabbelend groepje mannen die met elkaar op de maandag hun wedstrijdje speelden maar wordt nu geconfronteerd met reservelijsten van wel 30% en teleurgestelde leden. Reden om onszelf eens achter de oren te krabben. We hebben in de wedstrijd van 3 mei 3- en 4-ballen gemengd om meer starttijden te krijgen en het effect via een enquête geanalyseerd. Het leverde 14 extra startplaatsen op. Hcp’s, start-, speel- en wachttijden, wachtmomenten, persoonlijke indrukken en amusementswaarde werden geregistreerd.

Bij de 18-holers was er bij de flights 1-10 in 50% gemiddeld totaal 8 minuten wachttijd over 3 holes en bij de  flights 11-19 in 100% gemiddeld totaal 40 minuten wachttijd over 11 holes. Door cumulatie ontspoorde de wachttijd dus in de flights 11-19.

Bij de 9-holers had 69% wachttijd met gemiddeld totaal 11 minuten over 3 holes ondanks een veel hogere hcp (35 vs. 24 over GB N-Z).

Afgelopen maandag (10/5) kregen we nieuwe data. 14 Extra startplaatsen werden wederom gecreëerd volgens bovenstaand model en alle reservespelers konden worden geplaatst. Maar door afzeggingen bij de 18-holers hadden we alleen maar 3-ballen en viel een deel van het experiment in het water. De laatste flight kwam zonder vertraging binnen. Bij de 9-holers met 79% 4-ballen was eveneens geen vertraging. Hogere handicappers zijn dus niet per definitie een vertragende factor.

We gaan verder met evalueren, het volgende project is alle 9-holers in een 4-mans flight evenals de laatste paar flights van de 18-holers. Hoeveel moet nog worden geëvalueerd, drie-tot vier flights moet mogelijk zijn. Het hele pakket zou 15 tot 18 extra startplaatsen kunnen opleveren. We houden u op de hoogte.

Meedenkende ge-enquêteerden hebben goede suggesties aangeleverd. Die zullen we verder evalueren maar het krijgen van meer starttijd is een volslagen illusie in deze tijd.

Opvallend was ook dat de helft van de flights met een normale speeltijd van mening was dat de wedstrijd te lang geduurd had. Dat verbaast eigenlijk niet, iets “..langer schatten dan het in werkelijkheid is..” is immers een typisch product van de mannelijke fantasie.

Wachten hoort een beetje bij golf en is ook goed voor de onderlinge communicatie maar moet niet te lang duren, verloren tijd haal je niet meer in. Dus, zoals het openingscitaat stelt, als je de flight voor je niet meer ziet ben je te langzaam en moet je wat harder doorlopen.

De hele uitwerking van de enquête is voor geïnteresseerden beschikbaar.

Ander nieuws

Vanaf a.s. zondag 16 mei is de inschrijving voor de Herendagwedstrijden voortaan geopend vanaf 20.00 uur in plaats van middernacht. Hij sluit zaterdagochtend om 9.00 uur waarna de indeling wordt gemaakt en u nog vóór de middag de indeling kunt verwachten. Het wordt weer een beetje als vanouds.

Als op het moment van indelen voor de HD-wedstrijd een speler zowel op de 18 als 9 holes staat ingeschreven wordt hij voor beide wedstrijden uitgeschreven.

Beide aankomende out-of-bounds wedstrijden zijn geannuleerd omdat door de Coronaregels de beoogde gezelligheid niet haalbaar zal zijn. Met dank aan caddymaster Adrie spelen we die dagen gewoon op onze eigen baan.

Door de invoering van het WHS heeft 12% van onze leden een hcp van 36 tot 45 gekregen. Verwacht wordt dat beginnende golfspelers er langer over zullen doen de toelatingsdrempel voor de Herendag van hcp 36 te bereiken. Daarom is samen met de Damesdag besloten de drempel voor Rabbits en nieuwe leden van buitenaf te verhogen tot hcp 40.

Recentelijk is Rob Pröpper plotseling overleden. Hij was een trouw lid van de Herendag. De HD-commissie heeft zijn familie schriftelijk gecondoleerd.

Door inschrijving van 7 nieuwe leden is het ledenbestand momenteel 292.

Vergeet niet uw tweede vaccinatieprik te halen, en een mooie Coronavrije zomer toegewenst,

Namens de Herendagcommissie,

Han Kuijpers