Met deze tips van Joost Luiten kan jij ook een draw en fade slaan!

Geplaatst: 20-09-2023

De bal bewust met een mooie curve naar het doel laten afbuigen, de golfer die dat beheerst gaat beter scoren.
Joost Luiten laat zien hoe je zo’n draw of fade slaat en nóg meer plezier kan krijgen in golf.

De topgolfers slaan niet vaak een bal kaarsrecht. Meestal vertrekt de bal links of rechts van het doel om in de lucht mooi af te buigen. Dat geeft meer controle over de vlucht en het helpt om bepaalde lastige pinposities ‘aan te vallen’. Joost Luiten beheerst natuurlijk beide balvluchten, de draw en de fade. Bij een draw vertrekt de bal rechts van het doel en komt terug naar links (voor rechtshandige golfers). Bij een fade is dat natuurlijk precies andersom, de bal vertrekt links van het doel en valt in de lucht mooi terug naar rechts.

Duidelijk

In de bovenstaande video laat de beste golfer van Nederland heel duidelijk zien hoe je het makkelijkst een draw of fade kan slaan. Dat is niet door het clubblad recht op het doel te richten en alleen de voetenlijn aan te passen, zoals vaak wordt gedacht. Omdat het clubblad de vertrekrichting van de bal bepaalt, mikt Luiten het clubblad voor een fade iets links van het doel, bijvoorbeeld vier meter. De voetenlijn is nog wat verder links, tien meter. Het verschil tussen die twee bepaalt hoever de bal terugbuigt naar rechts.

Klinkt ingewikkeld? Als je de video bekijkt wordt alles heel erg duidelijk. Bewust een fade of draw slaan vereist natuurlijk wel oefening. Maar zoals Joost zegt, áls je het kunt wordt golf makkelijker en een stuk leuker.