Meedoen aan wedstrijden

Geplaatst: 06-09-2023

Meedoen aan wedstrijden

Een doel van de enquete was een beeld te krijgen van het aantal leden dat deelneemt aan clubwedstrijden.

Ook wilde we graag weten wat de Wedstrijdcommissie zou kunnen doen om meer leden te interesseren voor recreatieve of competitieve wedstrijden.

Daarnaast wilden we een beeld krijgen van hoe vaak leden onze website bezoeken. Daarvoor moeten ze wel weten hoe je moet inloggen. Weten ze dat wel? Is hen bekend dat er zowel een website van de golfbaan (‘Het Rijk’) als voor onze golfclub is.

Waren de uitkomsten verrassend? Zeker wel:

• Slechts 6% van de respondenten doet mee aan wedstrijden
  • Het merendeel houdt het bij spelen met partner of een vast groepje
  • 80% wist niet dat er twee aparte websites zijn, een van de golfbaan (Het Rijk) en een van de Golfclub
  • Het merendeel wist niet niet eens hoe ze konden inloggen

We besloten tot twee acties:

1. Alle leden de weg wijzen naar de informatie over onze club. De meest relevante informatie staat in het boekje ‘Praktische informatie voor leden’. Zie het volgende artikel in deze Golfpost.
    Een positieve uitkomst van de enquête is alvast dat er bij de balie intussen regelmatig wordt gevraagd naar een inlogcode van de club! Die hebben zij niet, maar je kunt login en password rechtstreeks aanvragen bij de Regel- & Handicapcommissie via rhcommissie@ledengcrvn.nl
  2. Verhalen weergeven van twee leden die met veel plezier meedoen aan de wedstrijden.
    Binnen onze club worden veel leuke wedstrijden georganiseerd. Toch zien we vaak dezelfde deelnemers. In de volgende 2 verhalen kun je te weten komen hoe enerverend en enthousiasmerend het is om aan de wedstrijden mee te doen. Probeer het ook maar eens.

De eerste die we spraken is Karin Hermsen (handicap 22,3). Zij doet aan zo veel mogelijk wedstrijden mee: Damesdag, Gezelligheidswedstrijden, Maandbeker, WAW in de zomermaanden en Ryder Cup. Dit laatste betekent natuurlijk wel dat ze regelmatig ook goed scoort (daar verdien je dan Ryder Cup punten mee). Karin: “het gaat mij om gezelligheid gecombineerd met competitief spelen.”

Gaan die twee wel samen? Volgens Karin wel: “je moet niet zomaar Mulligans geven of iemand een slag over laten doen. Je kunt in een goeie sfeer ook een serieuze focus houden. Ik hou ervan om met mensen van mijn eigen handicap niveau te spelen. Dat werkt voor mij het beste.”

Karin vindt wel dat commissies hun afspraken moeten nakomen. Zo had zij een seizoen meegedaan met Seniorenwedstrijden en overall gewonnen. Omdat de eindwedstrijd een week verschoven werd, kon zij niet bij de prijsuitreiking zijn. Vond zij wel heel erg jammer. En bij de Onderlinge Foursome Matchplay die nu speelt, werd de sluitingstijd van een ronde een week naar voren geschoven. “Niet handig want dan kom je later tijd tekort om af te spreken.”

Wat is haar advies aan leden die nog aarzelen om mee te doen?

“Gewoon doen! Hoe meer je meedoet, hoe sneller je went en wordt opgenomen in de club. Mijn eerste ervaringen met wedstrijden waren prima. Ik werd goed opgevangen bij de Damesdag. Meteen wegwijs gemaakt. En de inloopwedstrijden van ClubBreedGolf zijn ook een leerzame en prettige start voor beginnende golfers.

En wat als je nog een hoge handicap hebt? Hoe leuk is het dan om met wedstrijden mee te doen?

We spraken Marjon Best (handicap 48,3). Zij speelt wel 3 keer in de week: op dinsdag met de Rabbits, op donderdag de Mixeddag wedstrijd en op zaterdag de inloopgolf van CBG. Wat haar daarin aanspreekt? Marjon: “de open houding en gastvrijheid van de andere Rabbits. Het feit dat je steeds met anderen speelt en daardoor veel mensen leert kennen. De wedstrijden zijn goed georganiseerd en verlopen in een vriendelijke sfeer. Petje af voor de Rabbitcommissie.”

Wel vindt zij het lastig om thuis te raken in de afkortingen op de wedstrijdkaart. En de regels vallen ook niet mee. Haar advies: “ga gewoon meedoen. De wat ervarener spelers helpen je om je het spel en de regels snel eigen te maken. En het is altijd gezellig om na afloop nog iets met elkaar te drinken.”