KONING VAN DE DRIVING RANGE

Geplaatst: 10-12-2022

Hij is de koning van de driving range. Wat hem in de baan vaak niet lukt, blijkt een piece of cake vanaf de matten. Consistent 50-60 meter met de S, 70–80 meter met de P en 150–170 m met de driver. Toegegeven, geen lengtes waarvan onze talentvolle jeugd in Heren 1 zenuwachtig wordt, maar hij is er dik tevreden mee. Op de putting green kent hij elke glooiing en moeiteloos legt hij de bal vanaf tien meter binnen 40 cm van de vlag. De greens in de baan blijven voor hem grote mysteries. Zelfs op 30 cm gaat de put nog mis. Lijnen lezen lukt niet, de snelheid klopt niet. Vreselijk. Op het Siepke slaat hij moeiteloos de ballen uit de bunker. Hadden de bunkers in de baan maar zulk mooi zand. Daar is hij blij als hij überhaupt de bal uit de bunker krijgt.

De digitalisering van de driving range heeft toegeslagen: driving range 2.0 zullen we zeggen. Hij is er blij mee. Wat geniet hij elke keer weer van de Trackman: Find my distance, Bullseye en Capture the flag hebben voor hem geen geheimen meer. Jammer dat dit alles niet besteed is aan zijn groepsgenoten. Die weigeren dit alles principieel. Of begrijpen het niet. Zij komen een minuut voor tijd naar de tee om af te slaan. Een enkeling heeft van just-in-time-logistics in zijn vorig leven een florend bedrijf gemaakt. Onze koning moet met zachte drang en soms harde hand van de driving range afgehaald worden om naar de tee te gaan. Waarna veel mis gaat en hij weer verlangt naar de driving range.

Ook de werking van het nieuwe betaalsysteem voor de ballenautomaat beheerst hij inmiddels volledig. Regelmatig legt hij dit ook uit aan derden.
Niet dat het voor hem had gehoeven. Hij was zeer tevreden met de sleutel. Makkelijk op te laden zonder vertraging van een of meer dagen. En de keuze tussen 26, 52 of 78 ballen is wat hem betreft te grofmazig. Om in te slaan zijn 26 ballen te weinig en 52 te veel. Wat dat betreft denkt hij soms met weemoed terug aan de twee tikken met de sleutel waarmee je 38 ballen kreeg. Voor hem precies voldoende. Maar goed, dat is de vooruitgang.

Hij vraagt zich af of er een moment komt waarop hij niet meer de baan in gaat. Een moment waarop zijn flightgenoten in de regen Zuid lopen en hij onder de kap van de driving range een rondje zuid slaat. Natuurlijk wel daarna met zijn allen in het clubhuis aan de koffie. Misschien komt het nog wel zover. Maar niet van die koffie. Samen uit is samen thuis. En dan verword je van de koning van de driving range tot de slemiel van het clubhuis.

Bart Durlinger

PS elke gelijkenis van het bovenstaande met de auteur berust op louter toeval.