Clubgevoel

Geplaatst: 07-10-2022

Binnen de vereniging ontstaan makkelijk groepen spelers die met elkaar genieten van het golfspel en elkaars gezelschap. Dit is een belangrijk element en één van de sterke punten van onze club. De komende tijd laten we met enige regelmaat dergelijke groepen aan het woord om dit te illustreren. Onderstaande bijdrage is de eerste van deze serie.

839 jaar ‘Heeren van Oost-Indië’.

Op 15 augustus vierden „de Heeren van Oost-Indië” op de golfclub gezamenlijk de capitulatie van Japan in 1945. Dit jaarlijks gebeuren is wellicht niet iedereen bekend. De groep bestaat uit Heeren die in het voormalige Nederlands-Indië geboren zijn of gewoond hebben. De meesten daarvan hebben in de oorlog in Jappenkampen gezeten, in deze concentratiekampen werden de Nederlanders gevangen gehouden tijdens de tweede Wereldoorlog. Het Indische verleden en ook de ontberingen tijdens de oorlog verbinden natuurlijk. De meeste Heeren zijn kinderen van Nederlanders die vóór de oorlog om verschillende redenen naar Indië gingen. In mijn geval werd mijn vader als jonge marineofficier in Indië geplaatst en mijn moeder ging als medisch analiste naar Indië en werkte in Bandung en Soerabaja in ziekenhuizen aldaar. De tijd voor de oorlog was spannend voor jonge mensen en bood vaak een opwindender leven dan Nederland zelf. Sommigen waren kinderen van Nederlanders die al meerdere generaties in Indië woonden. Het leven was heel verschillend in die tijd: van leuke feesten op de sociëteit tot hard werken op plantages zonder veel afleiding.

Wat de Heeren verbindt zijn herinneringen aan de jeugd, de meesten waren in die tijd jong en als je de verhalen nu hoort was het voor ons eerder een spannende tijd, in tegenstelling tot onze ouders natuurlijk die zeer onder de Jap hebben geleden, zoals mijn vader die moest werken aan de spoorweg in Burma, bekend van de film “Bridge on the River Kwai”. Mijn ouders en ik hebben het overleefd (foto herenigd in Bangkok februari 1946) en zijn na de oorlog gerepatrieerd naar Holland. Anderen hebben nog meerdere jaren in Indië doorgebracht totdat de onafhankelijkheid van Indonesië een feit werd en de meesten terug gingen naar Nederland.

Wat mij opvalt aan de groep is dat de meesten een vrije visie hebben op het leven. Het Indische verleden tezamen met het opgroeien in een andere cultuur en klimaat leidde tot een ruimere levenservaring en van het nemen van de dingen zoals ze zijn. Ik kwam vijf jaar geleden in de groep nadat we hierheen verhuisd waren en lid werden van de golfclub.

De Heeren komen 3 keer per jaar bij elkaar. Op 8 december ter herdenking van de aanval op Pearl Harbor, in maart ter herdenking van het begin van de tegenaanvallen van de geallieerden en 15 augustus ter herdenking van de capitulatie van Japan, dan zijn de dames er ook bij, we golfen die dag, borrelen daarna en eten dan gezamenlijk op de golfclub Indische rijsttafel. Die groep wordt natuurlijk kleiner en het oudste lid, Karel van Zijll de Jong, geboren in 1924 (foto op de golfclub 2021) is dit jaar in april overleden. Karel deed zijn eindexamen vlak vóór de oorlog in Batavia!

Ik hoop nog vele avonden met de Heeren door te brengen maar de tijd zal zijn tol nemen en de groep doen slinken. De gezamenlijke leeftijd van de tien Heeren is nu 839 en kan nog wat stijgen laten we hopen volgend jaar de 849 te halen.

Mathijs R. de Bruijn, Augustus 2022

De Heeren van Oost-Indië (v.l.n.r.)

Tom van Luyken, Piet van Rens, Paul Montijn, Walther van Venrooij, Robert Brouwer, Roy Go, Gerard Wennekes, Rob Binkhorst, Donald van de Mark, Mathijs de Bruijn, Joos Boon-Boerhof, Marie-Louise van Rens-Hanenkamp, Ellie Notermans-Veringa, Marlies van Venrooij, Leonie Brouwer-Rosenwald, Babs Go-Bleeker, Hanneke Wennekes-Langeveldt, Anneke van der Mark-Bulthuis, Ria van Luyken, Leny de Bruijn-Struik.

Afsluiting van onze kant:

Hierbij doen we een oproep aan andere groepen om hun verhaal met de rest van de vereniging te delen. Graag horen we hoe de groep is ontstaan en hoe het golfplezier wordt ingevuld en ervaren en hoe dit bijdraagt aan het clubgevoel.

Bijdragen (tekst en zo mogelijk foto’s) kunnen worden gestuurd aan: communicatiecommissie@golfclubhetrijkvannijmegen.nl.

De communicatie commissie ondersteunt bij het opstellen en redigeren van de tekst.