Bestuur Ulco Wieringa

Geplaatst: 15-02-2024

GOLF EEN LEUK SPELLETJE EN EEN MOOIE SPORT

In 2000 bood Golfclub Roobeek bij Arcen ons de mogelijkheid om een maandje kennis te maken met golf. Roobeek is een gezellige club met zo’n 250 leden en met een leuk 9 holes par-3 baantje.
Hoewel ik niet zoveel aanleg had (en heb) vond ik het een verrassend leuk spelletje, sterker nog: een prachtige sport.

In mijn werk had ik directiefuncties bij diverse gemeenten. Bij voorkeur in lastige situaties als er het nodige te verbeteren en te ontwikkelen was. Later ben ik voor mezelf begonnen met mediation, executive coaching en interim-management. Parttime doe ik dat nog steeds met veel plezier. Golf is daarbij een fijne ontspanning.
Logisch dus dat we lid werden van het Rijk, toen we naar Nijmegen verhuisden.

Een van de beste manieren om een club te leren kennen is om als vrijwilliger iets binnen de club te gaan doen. Ik kon lid worden van de redactie van de Golfpost, een prachtig clubblad. Voor mij ideaal want ik leerde snel wat er allemaal speelde.

Toen de papieren Golfpost op hield te bestaan en plaats maakte voor digitale communicatie werd ik door Rogier Corten benaderd voor de Wedstrijdcommissie. Ik had eerlijk gezegd geen idee wat er allemaal voor kwam kijken om wedstrijden te plannen en te organiseren. Dat bleek veel te zijn. Maar gelukkig werd ik goed ingewerkt door Rogier en door de altijd behulpzame Peter van Mens.
Na een jaar of twee mocht ik de aftredende Rogier opvolgen als voorzitter. Geweldig om met een ploeg enthousiaste leden de vele wedstrijden te organiseren. Ik heb heel veel respect en waardering gekregen voor al die wedstrijd-organiserende commissies!

Na 7 boeiende jaren was het eind 2021 tijd om te stoppen met de Wedstrijdcommissie. Het leek mij goed om een jaartje even niets te doen, behalve golfen zelf natuurlijk. Toen Luc mij in november 2021 voor het Bestuur benaderde, hield ik in eerste instantie dus de boot af. Wel zegde ik toe erover te zullen nadenken.
Al gauw begon het toch weer te kriebelen. In januari/februari 2022 werd ik lid van het bestuur.

En ik moet zeggen, het is nooit saai.
Er gebeuren veel mooie dingen in de club en er zijn veel interessante ontwikkelingen binnen de golfsport. We spelen op een prachtig complex met schitterende uitzichten en een mooie natuur. Waar we als spelers overigens beslist zuinig op moeten zijn.
Natuurlijk zijn er vraagstukken.  Het vaststellen van de jaarlijkse wedstrijd- en evenementenkalender is een afweging van veel verschillende belangen en dus een pittige puzzel, goed georganiseerd door de Wedstrijdcommissie. De samenstelling van competitieteams is altijd een gevoelige opgave voor de Competitiecommissie. Het reserveren van starttijden is binnen de club een voortdurende bron van discussie.

Zo speelt er veel binnen onze grote en actieve club. Ik vind het fijn om daar als bestuurslid een bijdrage aan te mogen leveren. We zijn een goed en gevarieerd team. Dat is ook nodig want het is een flinke opgave om zo’n grote club te besturen. Maar zolang we er met alle vrijwilligers constructief de schouders onder blijven zetten is het heel motiverend.