Golfen in Coronatijd, wat mag (niet)

Vanaf 11 mei is de golfbaan weer geopend voor alle leden, mits er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan om elkaar te beschermen.

Dit bericht legt uit wat deze tijdelijke regels zijn voor spelers op het Rijk van Nijmegen. Deze regels, ook al zijn ze tijdelijk, blijven van kracht totdat ze worden herroepen.

Alle maatregelen zijn erop gericht de kans op besmetting zo gering mogelijk te houden.
Lees dit bericht dan ook zorgvuldig door en mochten er vragen zijn, neem dan even contact op met de Regel- & Handicapcommissie via rhcommissie@golfclubhetrijkvannijmegen.nl.

De NGF heeft de navolgende regels in overleg met de EGA aangepast en aangevuld voor de Nederlandse situatie. De banen blijven hierdoor qualifying.

Vlaggenstokken

Om het risico op besmetting te minimaliseren moet voorkomen worden dat spelers vlaggenstokken aanraken.
Dit betekent, dat de vlaggenstokken niet uit de holes genomen mogen worden en dat er uitgeholed moet worden met de vlag in de hole.

Hole-afmetingen en uitholen

Er worden geen wijzigingen in de definitie van "hole" aangebracht. De EGA staat echter wel tijdelijk enkele aanpassingen van de hole toe die een veilige situatie garanderen (dat spelers de vlag en hole niet aanraken) maar waarbij toch qualifying condities gelden.
Voor het Rijk van Nijmegen betekent dat, dat de diepte van de hole wordt verminderd, waardoor de speler zijn of haar bal uit de hole kan halen zonder de cup of de vlaggenstok aan te raken.
Tip: om op zeker te gaan, haal de bal uit de cup met je handschoen.

Bunkers

Voor de bunkers gelden inmiddels weer de normale regels, dwz harken na het verlaten van de bunker, hark buiten de bunker neerleggen en geen gratis relief meer voor een bal in een voetstap.

Starttijden reserveren via de website of de receptie

Het reserveren van een starttijd is verplicht. Maak een print-out van de bevestigingsmail en neem die, of je smartphone met de reserveringsmail, mee naar de baan. Bij iedere eerste tee staan starters, die de reservering controleren en die toezien op het naleven van de 1,5 meter regel.

Ready Golf

Belangrijk bij het toepassen van deze maatregelen is het voorkomen van opstoppingen in de baan, waardoor er teveel mensen bij elkaar kunnen komen. Hou je daarom aan de Ready Golf regels, om de doorstroming door de baan zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Meer informatie vind je hier.

Blijf niet langer dan strikt noodzakelijk

Zorg ervoor dat je pas 10 minuten voor je gereserveerde starttijd op de tee aanwezig bent en ga na het uitspelen van je ronde meteen weer naar huis.

Laatste wijziging 20200510